19. november 2013

Har ICE-bredbånd blitt bedre ?

Med stor spenning har jeg i høst testet om det mobile bredbåndet fra ICE har blitt bedre. Jeg gjorde et forsøk for to år siden, hvilket var en total nedtur. Den gang hadde jeg usb-modem, men trodde allikevel på reklamene deres som påstod at "dekningen var suveren" i hele Skandinavia. Det stemte på ingen måter, der jeg oppholdt meg i Horten, strekningen til Larvik, over Skagerrak til Hirtshals, videre til Frederikshavn. Samt på diverse campingplasser i nordjylland. Jeg fikk knapt nok dekning når jeg ikke oppholdt meg i Horten eller Larvik sentrum.

Men, nå kjørte imidlertid ICE store reklamekampanjer igjen hvor budskapet lød at tingene var blitt mye bedre... Og siden de tilbyr 14 dagers prøvetid med løfter om at man kan angre på kjøpet hvis dekningen ikke ER god der man oppholder seg, var risikoen liten.

For idèen med mobilt bredbånd inkl. router, med fri bruk i hele Skandinavia til kr 299/måned er et godt tilbud, hvis det ellers virker. Men det gjorde det dessverre heller ikke denne gangen! På hybelen i Horten var det god dekning, langs landeveien til Larvik var dekningen nogenlunde, ombord i Superspeed 2 mellom Larvik og Hirtshals, hadde jeg faktisk dekning i ca 2,5 timer, hvilket tilsvarer over halvparten av ferjeturen. Og da satt jeg endog inne, og hadde routeren stående i et vindu. Å se film fungerte ikke riktig, fordi forbindelsen kom og gikk, men til nyheter, Facebook, mail osv. var det OK.

Da vi nærmet oss Danmark, måtte jeg helt ut på dekk for å få dekning. Og det virket først 10 min. før ankomst... Jeg fikk ingen forbindelse i leiligheten i Fr.havn, av og på-forbindelse rundt i Fr.havn, dårlig og nærmest umulig på motorveien fra Hirtshals til Fr.havn og mot Aalborg. Med andre ord: Ingen suveren dekning i hele Skandinavia. Og ikke engang i turistområdene i det nordjyske.

Pakken ble derfor returnert til ICE innen fristen, og fakturaene annulert!

Den fungerer visstnok bra lands norskekysten, og mange hytteeiere på fjellet er fornøyd med løsningen.
For mitt behov og der jeg oppholder meg, virker det dessverre ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar