19. december 2010

Daglig-pendlere risikerer helsen

Lange bilkøer, forsinkede tog og propfyldte busser. Sådan starter dagen for hundredtusindvis af danskere, og det kan gå ud over helbredet. De indledende resultater fra en omfattende svensk helbredsundersøgelse viser, at daglige pendlerture på mere end en time øger risikoen for stressrelaterede sygdomme med op til 50 procent.

Dette skriver den danske avisen Metroexpress, og saken dreier seg om DAGLIGE pendlere. I mitt tilfelle har jeg opp til 6 halve reisedager i måneden, og er nok ikke i målgruppen som det her snakkes om.

Allikevel er det alvorlig nok at så mange mennesker som enten har valgt å pendle, eller følt seg nødt til å pendle, blir utsatt for stress i så høy grad. Personlig ville jeg ikke valgt daglig pendling på over en time som fast løsning.

Når jeg reiser bruker jeg alltid tiden på papirarbeide, lesing eller soving. Oftest en kombinasjon. På den måten blir ikke reisetiden dødtid, men jeg får gjort ting jeg ikke vil prioritere når jeg er hjemme hos familien.

Hele reportasjen kan leses her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar