9. juni 2010

Fradrag i selvangivelsen for reise

Nå nærmer det seg tiden for levering av selvangivelse, og husk at det du mottar i posten eller via nettet, kun er et FORSLAG, til hvordan tallene skal se ut.
Vi må selv sjekke etter, og føre opp tallene som mangler, f.eks. når det gjelder fradrag hvor mange tall mangler fordi Skatteetaten ikke kjenner de faktiske opplysninger.

Når det gjelder reise og transport til arbeidsstedet når man bor langt vekk som jeg gjør, skal man regne korteste reisevei med kollektiv transport.
Her er mine alternativer:
  • Tog til Hirtshals - ferge til Larvik - buss til Horten
  • Ferge til Göteborg - tog til Moss - ferge til Horten
  • Tog til Ålborg - fly til Oslo - tog til Moss - ferge til Horten
Siste alternativet gjør reiseveien ca 4 timer kortere, og da jeg kontaktet Skatteetaten for å sjekke at jeg virkelig skulle bruke prisen og tiden på fly i beregningen, fikk jeg bekreftet at dette var korrekt.
Det betyr at jeg kan trekke fra gjennomsnittlige utgifter til flyreiser, selv om jeg sjelden benytter meg av denne måten å reise på. Fint :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar