13. december 2011

Prøver mobilt bredbånd fra Telenor

I snart ett år har jeg brukt bredbånd fra ICE, når jeg har vært i campingvogna på jobben, eller sittet på ferja mellom Norge og Danmark hvor den vanligvis har fungert de første 45 minuttene ut fra Larvik. Det siste halve året har imidlertid dette fungert dårligere og dårligere, og jeg har gledet meg til at den tvungne abonnementsperioden på 12 måneder snart er over.

Nå prøver jeg mobilt bredbånd fra Telenor noen uker, for å se om det blir noen forskjell.
Eneste jeg har funnet ut så langt - etter å ha brukt det i 12 timer - er at forbindelsen er mye raskere når jeg sitter på Superspeed-ferja fra Larvik til Hirtshals. Dog de første 30 minuttene mens jeg har dekning til Telenor i Norge. Det var faktisk mulig å se en hel Youtube-video med bare to pauser. Det virker lovende!

Det som også er smart med denne løsningen, er at jeg kan legge sim-kortet inni PCen, i stedet for å koble til en dongle, eller som med ICE; et stort modem som ikke fungerer i alle portene, ekstra kabler og evt. antenne hvis man skulle få god nok dekning der jeg var. Som allikevel ikke hjalp.

15. november 2011

Hirtshals - Langesund : Billetter kan nå bestilles!

Arbeidet med Fjordlines nye Danmarksferger skrider fremad, og 14. november ble det mulig å bestille plass til jomfruturen mellom Hirtshals og Langesund, tirsdag 2. oktober 2012. Ja, altså ett år til... men dog. Det virker som mange gleder seg til igjen å få konkurranse på Skagerrak, og ikke minst meg selv som pendler ukentlig til Norge.

Inntil begge de to fergene blir levert, den andre våren 2013, blir det avgang hverannen dag på denne ruten ser det ut som.
Avgang fra Hirtshals kl 0900, ankomst Langesund kl 1330.
Avgang Langesund kl 1500, ankomst Hirtshals kl 1930.
Prisen for èn voksen èn vei er kr 149 på de første avgangene.

Her er info sakset fra Fjordlines nettside:

Fjord Line er i gang med en spennende reise. To flunkende nye cruiseferger skal stå klare til å ta i mot våre passasjerer i løpet av neste år.
Det blir et helt nytt konsept, med daglige avganger fra hver havn til samme tid, større skip med topp moderne fasiliteter av alle slag, en variasjon av restauranter, cafeer og barer, shopping og helt nye underholdningskonsepter.
Velkommen til å utforske Fjord Lines nye skip, på disse sidene vil vi presentere skipene så du kan se hva du har i vente og følge oss på denne delen av reisen. Vi gleder oss til å ønske deg velkommen om bord 1. oktober 2012!
Mandag 14. november starter salget av billetter for reisende med bil som vil være med på jomfruturen mandag 1. oktober neste år.

Bilde fra fjordline.dk

11. november 2011

Jobbetur til Moss ferjekai

For første gang har jeg i dag hatt arbeidsoppdrag i Moss, på den andre siden av fjorden. En av del min arbeidstid brukes til service- og vedlikeholdsoppgaver, og i dag skulle jeg montere bunner i noen nye hyller som er hengt opp alle billettkontorene.I tillegg skulle jeg skru opp brannslukkingsapparat i den ene billettluken.

Jobben var gjort på en time, og medførte to fine fergeturer over Oslofjorden i morgentimene.
Denne bloggen heter Fergependler, men det er første gang jeg selv bruker Bastøfergene mens jeg selv er på jobb.

Utreisen gikk med Bastø II, og returen med Bastø III.
Bildet over er av Stavanger som ligger i fergeleie 2 i Horten, og enda ikke har startet opp på dagens tørn.
Fergen er innleid fra Tide, og har tidligere seilt på sambandet Stavanger-Tau.
Den har kapasitet på ca 120 personbiler, alternativt 10 lette trailere og 20 personbiler.

2. november 2011

Pendlermat: Big One pizza - dobbel Pepperoni

Som kjent prøver jeg diverse enkle middagsretter, som en pendler kan klare å forberede + spise på under 30 minutter. Helst under 20 ... For ett par uker siden hadde ICA i Horten 40% rabatt på mange pizzaer, bl.a. Grandiosa og hele Big One-familien.

Big One med dobbel pepperoni ser lekker ut på bildet, hvor de to pølsetypene er avbildet sammen med ananas og deilig smeltet ost. Og selvfølgelig med en kjent amerikansk storby i bakgrunnen. Big One-bunnene er betydelig tykkere enn Grandiosa, og følgelig også mer mektig. En halv pizza i minovnen på bryggekontoret i 12 minutter fra kald start, passet perfekt.

Smaken ble sprø bunn, god pizzasaus, mild ost og sterk pølse.
Omtrent som forventet. Men jeg ble likevel overrasket over den gode smakskombinasjonen, hvor jeg før har blitt lei av den tykke bunnen. Selvfølgelig ble pizzaen spist med (ferdig) oppskåret salat, uten dressing, noe som gjorde opplevelsen enda bedre.

Da jeg skulle skrive om erfaringene, men hadde kastet esken, prøvde jeg å finne næringsinnhold på nettsiden til Stabburet. Det lot seg ikke gjøre. Og da jeg skrev til kundeservice for å få den, fikk jeg heller ikke positivt svar.
Faktisk skriver Sissel Orring (navnet er fra avsender på eposten, hun skrev det ikke selv, kun "kundeservice"):

Hei,

Takk for din henvendelse til Stabburet. Pr. idag har vi dessverre slik
oversikt å sende deg, noe vi beklager. På sikt håper vi på å kunne
tilgjenglig gjøre næringsinnnhold i våre produkter på våre nettsider.

Lykke til videre.

Med vennlig hilsen
Stabburet AS

Forbrukerservice


Jeg syns det var litt uproft av et firma som selger hundretusenvis av pizzaer til nordmenn hvert år.

Terningkast 5 av 6 herfra!

24. oktober 2011

Endelig: Netcom med samme pris i hele Norden

Etter mange års venting har nå endelig en norsk teleoperatør begynt å tilby et mobilabonnement, med samme ringepris til Norge og hele Norden. Og ikke minst: Gratis å motta samtaler i de andre Nordiske land!

Sakset fra Netcoms nettside:

Skal du ha ny mobil eller beholde din gamle? FlexiTalk tilpasser seg deg og dine behov. Vil du ha ny mobil, bestemmer du selv hvilken månedspris du ønsker å betale; kr 99, 149, 199 eller 249. Jo mer du betaler per måned, jo billigere blir mobilen.
FlexiTalk lar seg kombinere med alle våre tjenester. Ring gratis til alle vennene dine med NetCom Venner, eller surf til en fast pris med Surfepakke. Helt opp til deg!
Du ringer og mottar samtaler uten tillegg i prisen i Norden. NetCom har også gjort det billigere og tryggere å bruke mobilt bredbånd i Norden og Baltikum.

Ringeprisene er heller ikke ublu:

Priser

Månedspris 0,-i
Minuttpris 0,45
SMS/MMS 0,45/1,99
Oppstart 0,89
Data makspris/dag 9,-            

18. oktober 2011

Verst for småbarnsmødre å pendle

Småbarnsmødre opplever pendling fire ganger verre enn småbarnsfedre, viser ny forskning offentliggjort i avisen The Guardian. Menn, derimot, er generelt upåvirket av reiseveien, selv om de ofte bruker lengre tid på å pendle enn kvinner.

Følgende er sakset fra Aftenposten.no:

- Føler mer ansvar

Torill Bull, forsker ved Universitetet i Bergen, skrev i fjor doktoravhandling om kvinner i Skandinavia og Sør-Europa som kombinerer jobb og barn. Hun tror det også er sannsynlig at norske småbarnsmødre opplever pendling mer belastende enn fedrene.
- Flere analyser viser at kvinner opplever et stort press med den kombinasjonen også i Norge. Det er generelt kvinnene som tar mest ansvar i hjemmet, også der begge parter er i arbeid.
- Én teori er at biologiske forskjeller gjør at kvinner føler mer ansvar for barn og hjem, mens forklaringen som har fått mest støtte i forskning er at dette ikke er biologisk begrunnet, sier Torill Bull til Aftenposten.

Mer ansvar hjemme

Forskerne bak undersøkelsen tror funnene kan forklares med at kvinner ofte har mer ansvar for daglige oppgaver i hjemmet:
- Vi vet at kvinner, spesielt de som har barn, oftere legger inn daglige ærender på veien, som å handle mat og hente barn. Det medfører tidsklemme og redusert fleksibilitet, som gjør pendling mer stressende enn det ville vært ellers, sier medforfatter og økonom Jennifer Roberts til Guardian.
«Én teori er at biologiske forskjeller gjør at kvinner føler mer ansvar for barn og hjem, mens forklaringen som har fått mest støtte i forskning er at dette ikke er biologisk begrunnet.»
Forsker Torill Bull

Verst for småbarnsmnødre

Forskningsundersøkelsen, kalt «It's driving her mad: Gender differences in the effects of commuting on psychological health», ble nylig publisert i Journal Of Health Economics.
En av konklusjonene i rapporten er at kvinner med barn i barnehagealder er mest utsatt. For dem er den psykologiske belastningen av å pendle fire ganger større enn for menn med barnehagebarn. 
---
For undertegnede er jo dette ikke noe problem, men det er allikevel interessant å lese om forskjellene. Dette gjelder selvfølgelig mest daglige pendlere, noe jeg også er skånet fra :-)

11. oktober 2011

Gode råd fra andre pendlere

Hensikten med denne bloggen er å kunne gi andre i samme situasjon, gode råd og tips til pendlerlivet. Samtidig vil også andre som har en mer "normal" hverdag med 8-16-jobb, lettere kunne sette seg inn i utfordringene vi pendlere lever med på godt og vondt.

Anja O i Danmark har skrevet et meget godt innlegg om det å starte som pendler, og artikkelen er meget underholdende - les selv:

Jeg er begyndt at få en smag på livet som pendler. Jeg bruger i disse dage 25 % af min vågne tid på transport, hvilket (hvis i skulle være i tvivl) svarer til 4,5 time om dagen.
Jeg er dog stadigvæk lidt af en rookie og jeg har mange ting jeg skal arbejde på for ligesom at blende ind med det proffesionelle pendlerfolk – der skal ikke meget ind til at afsløre at man er ny…

Her er mine målsætninger til fremtiden, som skal opfyldes hvis jeg skal være en rigtig pendler:
  • Lad være med at komme 15 minutter før toget kører (især når det kører 6.33) – en rigtig pendler kommer 6.32.
  • Hold øje med hvor toget stopper på perronnen så du kan lege overskudsperson og stå lige der hvor døren “tilfældigvis” lander.
  • Lad være med at panikke hvis skærmen på stationen ikke opdaterer. Ifølge de rigtige pendlere er de nemlig meget dårlige til at opdatere skærmen mellem 6.20 toget og 6.33 toget, men alle ved jo alligevel hvad forskellen på udseendet på de to toge er. 6.20 toget har en orange stribe på maven og 6.33 toget har 2 etager…
  • Lad være med at spørge andre personer om spørgsmål som “Ved du om det her er 6.33 toget?” – det afslører dig øjeblikkeligt som rookie!
  • Når toget kommer skal du ikke begynde at overveje hvor du skal sidde i dag, du skal bare stile direkte mod stampladsen og sende onde øjne, hvis nogen har været så uforskammet at sætte sig på pladsen før dig eller hvis nogen – Gud forbyde det – skulle stå i vejen for dig på din direkte rute til stampladsen.
  • Lad være med at kigge på skærmen i toget hvor der står “Næste station: Ringsted”. En ægte pendler ved præcis hvor toget stopper, i hvilken rækkefølge og det eksakte tidspunkt på sekundet for hver eneste frickin’ station.
  • Lad være med at købe billetten på nettet aftenen før – der er ikke noget der skriger rookie som at komme med sit A4 papir, wildcard og kørekort når alle de andre har de små blå hemmelig kort med personligt billede. Selv konduktøren kigger underligt på dig. Fnys!
  • Lad også for guds skyld være med at kigge på den rejseplansbeskrivelse du printede ud sammen med billetten, hvor der står hvilket s-tog og bus du skal med på hvilket tidspunkt for at være på den ønskede destination kl 8.00.
  • Når toget standser og du skal af, skal du gøre som alle de andre: LØB! Løb for livet! Løb som du aldrig har løbet før… Lige meget hvad du skal, skal du løbe. Løb til bussen, s-toget, dit arbejde whatever. Bare løb…
  • Lad være med at stå på den forkerte s-togs perron og undre dig over i 5 minutter, hvorfor der står at H s-toget ikke kører igennem Herlev når rejseplanen siger det. H-toget kører åbenbart 2 veje og man skal stå på den ene perron hvis man vil mod Herlev og på en anden perron hvis du vil mod København. Det er meget afslørende når man står og nærstuderer de ophængte plakater på de respektive perronner og ligner et stort spørgsmålstegn.
  • Lad være med at sige til buschaufføren: “Vil du sige til når vi er ved xxx” – det skriger heller ikke ligefrem rutineret pendler vel?
Jow jow… I kan tro jeg hygger mig. Var ude af døren kl 5.45 i morges og hjemme igen 17.10. Og vi stoppede endda tidligt i dag. Synes mit liv er hårdt.
I morgen skal jeg ikke afsted, og det glæder jeg mig allerede til :)

Hennes blogg finnes her http://www.anjao.com/